tisdag 1 juni 2010

Nollan, tonåringen och det missförstådda geniet

SvD har idag i sin nätupplaga presenterat ett briljant stycke valbevakning. De har låtit Göran Hägglund, Lars Ohly och Jan Björklund göra varsin Spotify-spellista med sina respektive favoritlåtar. Som bäddat för matchen-i-matchen-humor! Också ett exempel på skenbart ytlig valbevakning. Med det menar jag att det kan framstå som endast en rolig grej, när det i själva verket förmodligen är det bästa underlaget som kommer ges för att man ska kunna göra sig en bedömning av vilka dessa herrar, egentligen, är.

Slutbabblat. Här följer utfallet:

Jan Björklund gillar ABBA, Idol-Anna och Sven-Ingvars. Detta sett vid sidan av Björklunds populistiska skolpolitik - som helt viker undan från de verkliga nyckelfrågorna - kan endast en slutsats dras. Karln är en nolla. Som jag trodde. Eller visste, förresten.

Lars Ohly gillar Green Day, Nirvana och Glasvegas. Kombinerat med hans vurm för kommunistbegreppet och hans rövarhistorier om hur han spelat fotboll med Nacka Skoglund blir sanningen mer och mer tydlig. Ohly är den eviga tonåringen. Helst av allt vill han vara 19, gå på Hultsfred, supa sig full, lyssna på punk, citera Marx och knulla i tält. Kan denna aproach vara fabricerad? Kanske till viss del. Men Nirvana och fotbollslögnen skulle i så fall vara för långsökta drag. Säkert är att mitt förtroende för Ohly sjunker i och med spellistan - trots att musiken inte är dålig.

Skrälldags.

Göran Hägglund inleder sin spellista med en av mina favoritlåtar genom alla tider. (The angels wanna wear my) Red shoes. Elvis Costello. Från debutalbumet My aim is true. Helt ofantligt otippat!! Vidare väljer han Heroes av Bowie, Spanish bombs av The Clash och New York Shuffle av Graham Parker. Karln har som vi ser helt glimrande musiksmak! Och som att ovanstående inte vore nog smyger han även in Costellos vidunderligt kaxiga Watching the detectives. Jag har aldrig gillat KD. Jag har tyckt Hägglund varit töntig. Men nu. Jag bara gapar. Jag kanske borde lyssna mer till honom. Han kanske har förstått något som jag inte har förstått. Världen är vriden. Jag vet varken ut eller in.

Inga kommentarer: