tisdag 17 juni 2008

Gökrubrik Kararubrik

EM:s klart roligaste spelarnamn i år är Gökdeniz Karadeniz. I mitt anspråkslösa lilla försök till liv har detta namn varit föremål för många ordlekar den senaste tiden. Jag ger några exempel. Jag har börjat kalla brorsans katt Stella för Gökstella Karastella. Ska man dricka kaffe heter det Gökkaffe Karakaffe. Det ska vi göra nu förresten. Sen ska vi ta Gökspårvagnen Karaspårvagnen till Gökstan Karastan och gå på Gökutställning Karautställning. Ikväll är det Gökmatch Karamatch. Gökpilsner Karapilsner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gökglenn Karaglenn.

Ribban sa...

Det finns enligt eniro ingen gökdeniz i sverige, men det finns en i farsta som heter gökturk. Ganska kul! Över huvud taget är det ju kul när turkar heter något med turk - han som alltid blir inbytt i turkiska laget heter passande nog senturk! Poesi!

Anonym sa...

En annan kul företeelse angående turkiska namn och fotbollsspelare är att de i svensk media ofta får epitetet "turken" innan sitt namn (ex turken Emre).

Vad detta beror på har jag ingen aning om men jag kan inte påminna mig om att jag har hört det gällande någon annan nationalitet.