torsdag 12 juni 2008

Dräkter vi minns #3

Försök tänka på IFK Göteborgs dräkter utan att se ICA-loggan framför dig. Det går inte, för den SKA vara där. Reklam är oftast irriterande och i vägen, men en del loggor har nästan blivit synonyma med lag. Brages dräkter har en stor SSAB-blaffa mitt på magen. Svenskt stål från innersta Domnarvet, on the river bank of the Dalälven. I min bok är det lika naturligt att Brage bär SSAB-reklam som att rockgruppen Kiss bär smink. 

Sparbankens logga, eken, har sett olika ut i olika tider. Ett tag (givetvis under nittiotalsinfernot som jag här och nu börjar kalla "infernokrisen") var den uppbyggd av blåa och röda färgfält och såg förjävlig ut. Innan dess var den fantastisk och kunde beskådas på många lags dräkter och overaller. Idag heter Sparbanken Swedbank och profilerar sig som en signalorange rave-bank. Sannerligen, var det inte bättre förr? Ek är än idag mitt favoritträd. 

1 kommentar:

joelh sa...

jag är uppvuxen på ekgården...