onsdag 11 juni 2008

Detta släkte som inte vill tro!

I bilen igår på väg till matchen ringde jag min värd och bad om vägbeskrivningen. Och så frågade jag vad han tyckte om startelvan. "Många här är tveksamma över mittfältet, och väldigt frustrerade över att Daniel Andersson startar." Mycket riktigt, när jag kom fram kändes ilskan i luften var stor och jag tillfrågades om mina lojaliteter.

Jag svarade, aningen präktigt kanske: "Jag litar på Lagerbäck. Han har arbetat med de här killarna i ett decennium, sett dem på nära håll länge nu, vet deras dagsform, och han har reflekterat bra mycket mer än vi över den här uttagningen. Han vet vad han gör. Jag är säker på att Daniel kommer att göra en bra insats."

Det handlar, enkelt sagt, om att ha tilltro till auktoriteter. Rätt auktoriteter. När det gäller landslagsfotboll är Lagerbäck en sådan (och här anar jag att inte alla läsare håller med mig), och då bör jag utgå från att han har rätt. Och om jag tycker annorlunda bör min första tanke vara: "Kanske är det jag som har fel? Vad ser han som jag inte ser?"

Det innebär inte att Lagerbäck är ofelbar. Han har gjort misstag. (Som när han petade Anders Svensson i VM 2006. Men vad den petningen gjort för Svenssons psyke är värt en egen bloggpost!) Men det är min erfarenhet att man som tv-coach har större chans att ligga rätt i sina bedömningar om man litar på Lasse. Så blev det igår, när matchen närmade sig sitt slut. De som hade litat på en annan auktoritet, nämligen media (för att gå emot Lasse är oftast att gå med media), tvingades erkänna sin felbedömning - och Lasse fick rätt.

3 kommentarer:

Ribban sa...

Jag och Heltne blev glada när vi såg att Daniel Andersson skulle starta och det beror mycket på dig Joelh! Vi tänkte inte "tror Lagerbäck det blir bra litar vi på det", utan vi tänkte "detta gillar säkert Joelh, och då blir det bra". På riktigt alltså!

joelh sa...

haha, jag känner mig hedrad, men är inte säker på att jag förtjänat denna ära!

joelh sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.