lördag 14 juni 2008

Dräkter vi minns #4



Vi hade, som de flesta i grannskapet, ganska få videokassetter när vi växte upp. Därför blev man så mycket mer bekant med de vi faktiskt hade. En av dessa var den fantastiska "Vägen till VM 1990". VM 1990 är min första turnering. Jag minns hur vi inför matchen mot Skottland kröp upp i soffan tillsammans för att se Sverige ta sin första seger. Jag minns inget av matchen, men jag minns att mamma hade köpt varsin Mars till oss - det officiella VM-godiset 1990.

VM-kvalet hade jag däremot inte upplevt live, men via denna video lärde vi oss det i detalj. Vi fick se Klas Ingessons genombrott i landslaget, och tog del av Glenn Hyséns stoltaste stunder: matcherna mot England. Och så var det det här med dräkterna. Det jag framför allt minns är de löjligt korta shortsen! Det var nästan pinsamt att se, och vi fnittrade åt dem där vi satt som småpojkar framför tv:n. Modependeln slog ju om strax efter, till stora plöfsiga shorts vid EM 1992, och jag minns själv hur vi i början av 90-talet gick i gigantiska shorts och t-shirts. Det sena 80-talets korta shorts övergick vårt förstånd.

Allra roligast blev det i slutet av videon: Polen försöker nå det sista halmstrået i kampen för att gå vidare och behöver slå England hemma. De pressar i 90 minuter, men utan att få bollen förbi Peter Shilton i målet (han höll ju nollan hela VM-kvalet!) När slutsignalen går faller en polsk spelare på knä och borrar huvudet i gräset; som en ortodox/muslimsk bönepostration. Han måste ha varit omedveten om sina korta shorts: kameran filmar in honom bakifrån, och man ser nästan skinkorna! Ett gäng 11-åringar jublar i TV-soffan.

Inga kommentarer: