måndag 9 juli 2007

Internationella Fotbollsmagasinet - Del 1.

Semestertider är härliga tider. Andra stoppet är hos brorsan i Göteborg. Min fina bror! Som jag dock inte hittills har tyckt visat tillräcklig entusiasm för denna blogg. Nu tror jag han är omvänd. Faktum är att han själv står för innehållet i detta inlägg. Det är nämligen så att brorsan alltid har varit en rolig fan - och att han på högstadiet hade en fotbollstidning. Givetvis bara på ploj, men jag tvekar inte att säga att den än idag överglänser 90% av svensk fotbollsjournalistik. Följande text är hämtad ur det första (och enda) numret av Internationella Fotbollsmagasinet. Mycket nöje...

DEN NYA KILLEN

Det var sommaren 1989 och jag hade just börjat i Brage. Vi hade en kille i vårt lag som hette Fattos han kom från ett främmande land där man talade ett främmande språk, ett språk som jag inte kan förstå. Jag minns den första träningen som Fattos var med på, det var på Hagaplanen och han hade inte ens fotbollsskor. Plötsligt sa han ”Zrebenittol” och jag förstod ingenting.


INNAN MATCHEN


En gång hade vi match, och innan vi skulle börja spela brukade vi alltid ha jättekonstiga övningar. Detta hände på en stor cup som hette Dalecarlia cup och gick till på följande sätt. Vi skulle stampa allt vad vi kunde i marken, men snabbt alltså. Då kom det två vuxna karlar och tittade på oss när vi stampade som värst. Den ena utav karlarna hade ett halsband som jag såg. När vi var klara sa männen att vi såg gulliga ut när vi stampade i marken då sa Mackan till den ena killen att han hade ett fjantigt halsband. -Ja, jätte fult, sa jag

Inga kommentarer: