tisdag 20 maj 2008

Strage, Lucic och p11

Går in på DN:s nätsida för att läsa om Zlatans triumfer, men fastnar helt i Fredrik Strages briljanta krönika om skitnödiga pop-tyckare och om hur dessa coola killar ofta låtsas gilla uppenbart o-cool musik i syfte att själv framstå som ännu coolare. Läs själv här.

Vad som är ganska intressant är att jag och Heltne länge vurmat för uppenbart o-coola fotbollsspelare (t ex Teddy Lucic). Detta är naturligtvis främst för att det är roligt - en gång fick vi nästan en hel uteservering att skandera Teddy Lucic, Teddy Lucic, Teddy Lucic. Detta efter en match där han utgått efter tio minuter, skadad. Fantastiskt roligt. Dock måste jag erkänna att min vurm för o-coola fotbollsspelare också handlar om att jag själv vill framstå som cool. Kanske villjag distansera mig från gapiga, fulla, förmodat hustrumisshandlande pucko-fans? Hävda mig själv i en förutsägbar, humorlös, oreflekterad machokultur. Kanske är jag fortfarande bitter för att jag aldrig själv blev bra på fotboll som barn? I de fulla, gapiga pucko-fansen ser jag mina gamla överlägsna lagkamrater i Brages p11-lag och jag vill på något sätt hämnas på dem. Ställa mig över dem. Kanske är jag bara desperat på uppmärksamhet? En evig pajas som alltid måste gå på tvären. Kanske är jag smått genial?

Säkert är att jag inte är ensam. Tillsammans ska vi fortsätta tramset! Visst?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att en del av ogillandet av Mellberg kan förklaras med samma typ av argument. Distanserandet alltså.

Ribban sa...

Helt klart. Han var bäst i laget. Fick alla tjejer. Var grymt otrevlig. Ett svin, kort sagt.

Anonym sa...

Kanske är det hög tid att vurma för Ljungberg... I en slags postnittiotalistisk anda. Jag ser faktiskt inget annat alternativ. Petter Hansson funkar inte riktigt. Och Shaban, nja. Men kanske Mellberg. Mellberg och Ljungberg, tillsammans med pilkastarna men fortfarande med någon slags ängsligt, överlägset hämndbegär. Fast för mig personligen blir det hela sjukt meta eftersom jag var en av dem. Jag var ett svin, jag var otrevlig, jag var funkade helt ok som defensiv spelförstörare på innermittfältet, jag fick alla tjejer. Ribban, vi behöver prata om det här!

Anonym sa...

Läktarvåldet riskerar skrämma bort publiken från de allsvenska arenorna. Är du rädd för att gå på fotboll?

Mats Larsson
28, arbetslös, Oskarshamn
- Jag har aldrig slagits på en fotbollsmatch, eller jo det har jag visst det, förresten. En gång. Jag slog till min fru när hon höll på att jiddra med sin telefon istället för att kolla på matchen. Antingen är man på match och då kollar man på den eller så sitter man någon annan stans och jiddrar med sina sms och skit. Men man gör inte både och. Det blev hon varse, fyfan, vad jag klippte henne..