fredag 16 maj 2008

Henrik tillbaka (2)

Det är väldigt kul det här med Henrik. Inte minst Henrik och journalisterna. För Henrik har nått en status där han inte kan bli sågad. Han har brutit igenom barriären. Så där som - just det - artister kan göra. Som bob dylan. Dylan har blivit större än tyckar-kåren, och ingen recensent rår på honom. När han gör en skiva är det bra. Även om det skulle vara dåligt. För det stora konstnärskapet går vidare. Och när han turnerar kommer folk, även om man inte hör vad han sjunger. (i sverige heter motsvarigheten ulf lundell.) Så är det med Henrik just nu. Har man dött och fått liv tillräckligt många gånger bilr man till sist odödlig. Begreppet för detta är "kult".

Men samtidigt finns den en skillnad här jämfört med konsten: i fotboll gäller lagen om bröd och död. Om Dylan ger ut en skiva sker det inte på någon ung och lovande artists bekostnad (nåja). Men om Henrik spelar spelar inte zlatan/elmander, etc. Han har redan tagit marcus bergs plats i truppen. Inte så kul. Men ingen klagar. Och den intressanta frågan är: Hur dåligt kan Henrik Larsson spela utan att bli utskälld i media? (Jag tror att han kan få låga betyg, men det är skillnad på att få låga betyg och att bli utskälld.)

För övrigt förutspår jag att Anders Svensson blir svensk medias nästa konstinstallation, och jag längtar till den dagen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Anrells kommentar kring Henke: Han ger curlingföräldern ett nytt ansikte: Jag spelar EM för att hålla barnen på gott humör.

Jag uppskattar mycket Erik Nivas inför EM-serie i Aftonbladet. Är han ifatt Simon Bank snart, eller?

Anonym sa...

Niva är reportern, Bank är poeten.

Anonym sa...

Varför älskar folk politiker och idrotsmän/kvinnor som ljuger (läs ändrar sig)?
Är det bara jag som stör mig på alla uppriktiga nej, som i själva verket var ett nja?

Eller är det bara ett sätt att visa att de är mänskliga?

Hursomhelst, kul att ha hittat hit till denna bloggen - måste erkänna att jag är mer fascinerad av fotbollshängivenhet än av fotbollen i sig (vågar jag skriva eftersom jag bara delar med mig av mitt namn) även om jag njuter av bra fotboll när så bjuds...

Anonym sa...

Och när jag nu hittat en fotbollsblogg måste jag ju dela med mig av följande inlägg:

http://www.rolandpm.com/2008/05/09/google-translate/

Ribban sa...

Hela Anders-Kim-debatten är väl exepel på medial konceptkonst?

joelh sa...

ribban: anders-och-kim debatten är exempel på medial nazism. don't get me started!

peter: har inte läst nån av dem på ett tag (bank & niva), men jag har tidigare gillat båda skarpt!

filip: welcome! ang. ljugandet håller jag både med dig och inte. det är mänskligt. men nu börjar dte bli lite väl ofta...