onsdag 12 december 2007

Vår första intervju med Glenn: ”vad händer när man dör?”




I går fick jag ett sms av min käre vän Ribban. Han skrev: ”Har krångel med datorn, kan inte du chatta med Glenn efter matchen? Fråga vad han tror händer när man dör.”

Jag hade sett första halvlek mellan Real och Lazio. Raul var exakt lika bra och vacker som han brukar vara och Glenn var i kanske sin bästa form på hela hösten (har varit lite jobbigt det där med Bosse Pettersson). Hans ord om Lazios försvar kan inte publiceras på en så respektabel blogg som vår, så upprörd var han.

Hur som helst hade jag slagit av tvn när jag fick Ribbans sms. Matchen var slut och jag gick in på viasatsports hemsida. Jag skrev:
”Hej Glenn! Vi är tre fotbollsälskare som har en blogg där vi skriver om fotboll ur ett konstnärligt och teologiskt perspektiv. Vi undrar vad en hobbyfilosof som du tror händer när man dör?” ”Johan från matchenimatchen.blogspot.com”

Jag skrev det där och satt framför datorn i si så där tio minuter och hade ärligt talat inga större förhoppningar när frågan plötsligt dök upp på skärmen. Glenn svarade:
”haha, ja dom säger ju att fan blir religiös när han blir gammal. Skämt åsido, nånting finns därute nånstans det tror jag. Men om han heter Jesus Budda eller Muhammed är inte jag rätt kille att fråga. Men jag respekterar alla religioner. Man får tro vad man vill så länge man mår bra och inte skadar andra.”

4 kommentarer:

Jacob Sohlberg sa...

Bra gjort att få svar!

Kan ni inte göra en uppföljning på hans ganska trötta svar? Vad menar han egentligen med "mår bra" och "inte skadar andra"? Hur ska man kunna bedöma det? Om Beckham blir scientolog, är det något Glenn tycker är OK?

Heltne sa...

Det är det som är så spännande med Glenn, Jakob – Glenn är konstnär och något av en spoken word poet. Allt han säger kan böjas och vätas precis som en riktigt god bok. Upp till betraktaren liksom. Men vi på matchenimatchen jobbar på en uppföljning så snart det bara går...

Ribban sa...

Det lär ju inte dröja förrän någon startar en officiell Glenn-religion. Matchen I Matchen lär ju komma att få evangelie-status!

Anonym sa...

Guld!

Fortsätt med intervjun varje chatt-tillfälle! Han kanske hakar på, och tycker det är kul.

Nästa gång tycker jag ni ska fråga honom vad han tycker om olaglig fildelning.
eller vad han tycker om Strömbergs pasta.