lördag 8 december 2007

Om Zlatan var artist...

Det kan vara mina tre år i Lund, men hur som helst så älskar jag skånska; alla fall dess storstadsvarianter (Lund, Malmö). Det finns en laid back värme i dialekten som så vitt jag kan komma på saknar motsvarighet. Jag känner omedelbar och okritisk sympati för människor som talar skånska.

Så när Timbuktu kliver upp på Katalins scen och ropar nåt i stil med "Tjena Uppsala!" så är jag givetvis genast såld! Och så slås jag av hur mycket han påminner mig om Zlatan. Det har så klart med dialekten att göra, men inte bara. Det finns hos dem båda en kombination av anarki, vagabonderi, artisteri och genialitet. Båda lufsar, ler och ser ut att njuta av livet samtidigt de förgyller tillvaron för oss andra. Och båda är individualister i lagsporter: Zlatan i fotboll och Timbuk' i hiphop.

5 kommentarer:

Ribban sa...

Det skulle vara kul om Zlatan lade sig till med lite hippie-attribut som Timbuk. Han skulle kunna börja göra intervjuer runt vattenpipan och avsluta med att spela lite bongotrumma. Sitta insvept i nån filt från peru..

joelh sa...

vi borde skramla och skicka han lite hiphop-grejer i julklapp!

Anonym sa...

Det känns ju inte helt orimligt att Zlatan skulle kunna få för sig att på kariärens höst koppla upp sig på nåt "stilpaket" och till exempel bli hippie, vegan, nomad eller rasist.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Heltne sa...

Jag är ganska säker på att Zlatan gillar Jungle också...