onsdag 6 februari 2008

Nyckeln till frihet och andra bra filmer









I dagens Aftonbladet berättar den annars så tillknäppta Henrik Larsson att hans favoritfilm är Pulp Fiction. Han säger också att om han inte var fotbollsspelare skulle han vilja vara skådespelare: ”tänk att få vara med om den processen”. Ja tänk!

Det här fick mig osökt att tänka på några andra filmintresserade landslagsspelare och deras favoritfilmer, nämligen Anders Svensson, Nyckeln till frihet och Rami Shaaban, Sagan om Ringen-trilogin. Jag började googla lite och märkte snart att film är något man pratar om med fotbollsspelare. Här är en lista med samtida svenska fotbollshjältars favoritfilmer. Det är samtidigt mitt ödmjuka förslag till startelva EM 2008.

Rami Shaaban – Sagan om ringen-trilogin
Erik Edman – Braveheart
Olof Mellberg – Nyckeln till frihet (”har allt en bra film ska ha: action, trovärdigt skådespeleri och engagemang”)
Petter Hansson – (uppgifter saknas, men jag skulle gissa på Fargo eller Göta Kanal)
Mikael Nilsson – Pretty Woman
Fredrik Ljungberg – Gudfadern
Anders Svensson – Nyckeln till frihet
Kim Källström – Nyckeln till frihet
Kennedy Bakircioglü – Notting Hill (”jag ser mest på komedier”)
Zlatan Ibrahimovic – Gladiator
Johan Elmander – Den nakna pistolen

Sen tycker jag att Andreas Isaksson har en filmsmak värd att presentera. Hans favoritfilm är (eller var för två år sedan) Pianot. Pianot! Isaksson är en lurig gädda i vassen.

1 kommentar:

Ribban sa...

Här har vi bänken:

Marcus Allbäck - Top Gun
Chippen - Taxi 2
Daniel Andersson - Kurt Olsson, filmen om mitt liv som mig själv
Linderoth - Falling Down

Lars Lagerbäck - Plutonen
Roland Andersson - Strul