måndag 11 februari 2008

De bestialiska morden i Ornäs
















I går deltog jag i Ornäsrännet. Ornäsrännet är ett långfärdsskridsko lopp över 4,2 mil på sjön Runn. Man åker mellan Ornäs, utanför Borlänge, och Falun. Man blir jättetrött och jättehungrig. Det fina, förutom att det är fint att åka skridsko utomhus på en sjö, är att det är fint att besöka kompisars hemstäder, om det så bara är för att åka igenom Örebro. Man kan till exempel messa Frisken att man sett svampen. Om man är i Örebro alltså.

Här är en kort messkonversation som en uppmuntran att höra av er till vänner när ni åker igenom deras städer. Det är också en hyllning till Jake the Snake, en av våra kunnigaste och mest engagerande läsare.

Och om det här handlar om fotboll? Ja, egentligen.


Heltne till Ribban:
Jag och Richie sitter på Mats i Borlänge. Jag har fått medalj i Ornäsrännet, inte Rickard. Han ramlade och var tvungen att bryta. Han säger att höften har gått av. Jag tror honom inte. Bakom några granar och en räcka hyreshus från -74 skymtar Kupolen. Borlänge känns ändå som en rätt trevlig stad, även om jag tvivlar på att det finns bredband här.

Ribban till Heltne:
Inget bredband. Ingen gud.

Heltne till Ribban:
Apropå bredband; har det begåtts något bestialiskt mord i Ornäs? Det kändes så.

Ribban till Heltne:
Hmm. Inte vad jag vet. Men ja, förmodligen...


Fakta Ornäs:
Ornäs är ett samhälle i Borlänge kommun längs riksväg 50 mot Falun. Invånarantalet är 1 113 (2000). Avståndet till Borlänge är åtta kilometer och till Falun tolv kilometer.
Ornäs ligger vid Ösjön och det finns en hamn. Hösten 2007 öppnade den nya skolan som har elever från förskoleklass upp till årskurs 9.
Bergslagsbanan går rakt igenom Ornäs men inga tåg stannar där.

Källa: Wikipedia

11 kommentarer:

Ribban sa...

Ornäs damlag spelade i allsvenskan ett tag. Om det handlade om fotboll? Tveksamt.

Anonym sa...

HEY! Kul!

Jag passar på att fylla på med lite information om Ornäs (snott från en facebook-grupp):

"Ornäs historia bygger på en blandning av rykten, lögner och fördommar. Det gick till ungefär så här: Inlandsisen drog sig tillbaka, några personer byggde en timmerkoja på en udde, Gustav Vasa vadade genom avföring, samtidigt muterade en björk, sen flottade man timmer nästan överallt, och så var resandefolket representerat. Det bullrade och skramlade otroligt högt när dalaregementet ibland marscherade förbi. I glappet mellan dåtid och nutid fanns Bjurmans cykelverkstad och Cementa. När villorna till sist fick fäste började de föröka sig genom celldelning."

Anonym sa...

Då är ju allt glasklart.

Anonym sa...

Glöm för guds skull inte Sportbytet!

Sveriges, antagligen, enda sportaffär där man fortfarande kan köpa en mono-ski.

Anonym sa...

Idag på skolgården kickades det fotboll i vårsolen. Undertecknad kunde förstås inte hålla sig från att blanda sig in i leken. Snart skulle det fastställas vilka var och en "var" på plan. Ronaldinho paxades först, Beckham kom tvåa. Zlatan var ledig, så jag såg min chans att beröva ungjävlarna på den äran.
Efter det började kidsen få svårt att komma på några fler fotbollsspelare, så jag kom med lite förslag.

-Teddy Lucic?
Knäpptyst.

-Erik Edman?
Fortfarande tyst, en unge idiotförklarade mig med blicken.

-Chippen då?
Ok, jag kan väl vara chippen då, suckade Filip tungt och hängde med axlarna.

Zlatan vann med 10 - 0

Heltne sa...

Jag har aldrig tänkt de tre ihop. Lucic, Edman och Chippen – vad skulle de göra ihop? Ett parti poker, några timmar på äventyrsbadet, lite hasch? Det här tål att klura på. Men min spontana gissning är att de skulle hyra Nyckeln till frihet eller en Daniel Day Lewis-film och käka grönsaker med dipp.

Jacob Sohlberg sa...

Det är förmodligen en ganska uppsluppen stämning dem emellan. När de träffas efter att inte ha setts på ett tag kommenterar Edman att Chippen har slitna jeans. Lucic ler snett. Chippen låter det passera eftersom han vet att han är tuffast - åtminstone tuffast i Blekinge, och det räcker ju.

Heltne sa...

Edman är utan tvekan den som pratar mest. Chippen försöker komma in i matchen så att säga men Edman liksom accelererar utan att reflektera så mycket över vad Chippen säger. Men när Lukic pratar, vilket händer lite outgrundligt random så där, är både Edman och Chippen tysta. Chippen för att han tycker att han inte förstår Lukic ("han säger så konstiga saker"), Edman för att han försöker komma ihåg exakt allt Lukic säger för att i ett annat sammanhang recitera honom på pricken ("Lukic är världens roligaste människa!"). Edman menar att det inte är rättvist att citera någon utan att vara exakt. Han säger att han vet hur det känns.

Anonym sa...

Ja, vad de skulle ta sig till ær vært att tænka på...

Men hur som helst har jag en fin liten anekdot om Erik Edman från den tiden jag spelade elitseriehandboll i Kroppskultur och maestro Edman spelade i Tottenham. Jag var på besøk i Jønkøping med min dåvarande lagkamtrat Fredrik Elf, som ursprungligen før øvrigt væxte upp ett stenkast från en kænd kristen sammankomst strax utanfør Mullsjø. På væg till Jønskøing sa min lagkamrat:
-Kanske ska ja ta och ringa Erik. Han e hemma i helgen.
-Erik vem? svarade jag
-Edman, vi e barndomskamrater från både handbolls och fotbollslag.
-Ok, sa jag och tænkte att min lagkamrat snackade skit eftersom ja inte hade hørt ett ljud om detta tidigare.
Væl i Jønskøping gick vi och flanerade lite smådumt som man ofta gør på diverse stæders promenadgator.
Pløtsligt hørde jag någon ropa på Elfen (min lagkamrat), på den dær dumsnælla dialekten som bara smålæningar kan uttala.
Och dær står Erik Edman, jag måste sæga att jag kænde mig lite dum før att ha misstrott min lagkamrat helt utan anledning, eller ja, den enda anlednigen var væl att Edman spelar før vårt kæra landslag.
Men, nu till kærnan i anekdoten. Jag hælsar på Edman med mitt førnamn som ær brukligt, faktiskt kændes det lite stort att Edman stod dær.
-Åh, sa Erik, Gniste? Læste att du gjorde en grym match mot skøvde!! (vi var tippat bottenlag, Skøvde vann till slut serien)
-Eller, ja hela laget måste ju vart bra men læsta att du var bæst på planen.
-Sællan har jag blivit så førvånad av att någon vill prata handboll med mig.
Det ska væl tillæggas att idrottsmæn ær att jæmføras med djur på en del sætt. Rangordningen ær vældigt tydlig. Exempelvis ligger en fotbollspelare i Svenska landslaget och Tottenham vældigt mycket høgre æn en duktig elitseriespelare i handboll. Att Erik visste mer om mitt lags och mina prestationer på handbollsbanan æn vad jag visste om hans bravader i Tottenham var inget annat æn pinsamt, før mig. Før Erik dæremot, var det værldens naturligaste sak. Vet inte helt vad jag vill sæga med denna historia førutom att Erik Edman ær en mycket sympatisk person.

Jonatan G

Heltne sa...

Erik är poet. Och förmodligen kristen innerst inne.

Ribban sa...

Jag älskar Erik Edman. Offensivt.