torsdag 8 november 2007

Var är fanatismen?

Enligt uppgift tycker 39% av svenska folket att Zlatan är Europas just nu bäste anfallare. 61% gör det inte. Efter en kväll som igår (herrejösses!) är det givetvis lätt att slå sig för bröstet när man i många år har betraktat Zlatan som Bäst I Världen, men jag vill istället lyfta en annan fråga: Var är fanatismen?

Jag menar, vad är det med detta "svenska folk" och denna otroliga eftertänksamhet? Tänk att man hade ställt samma fråga i Brasilien om Ronaldo för några år sedan, eller i Portugal om Cristiano Ronaldo idag. Eller till och med i Tyskland om Ballack. Utan någon vetenskap i ryggen vågar jag påstå att siffrorna hade klättrat upp emot 80-90%. Men inte i Sverige.

Vi bara: "Nåja, låt oss inte överdriva nu. Visst är Zlatan en duktigt targetplayer, men bäst i Europa?" [observera att undersökningen gällde Europa, inte världen! Och dessutom anfallsspelare, inte över huvud taget] Och så tänker vi på Rooney, Ronaldo, Henry och andra duktiga européer, och så tvekar vi. "Bäst? Kanske topp 5, längre vågar jag inte sträcka mig."

När ska vi bryta detta det kalla förnuftets hegemoni! Känner du att Zlatan är Bäst? Då är han bäst! Det ändrar inga plattmatcher eller ens missade straffar på i första taget. Inte ens briljanta motståndare och konkurrenter. Ty hjärtat har sina skäl som huvudet inte känner. What does your heart tell you? Lita på det, lev inte kvar i tvekande rädsla, utan våga lita till kärlekens visshet! Zlatan ÄR den störste!

Inga kommentarer: