fredag 10 augusti 2007

Gillian och Göran

Känner att jag måste berätta en fin grej som hände när jag och pappa var på Gillian Welchs konsert på Chinateatern i Stockholm förra veckan. Det var så, att när vi satt där och njöt som bäst av Gillians nostalgiska folk-country lutar sig pappa mot mig och viskar: Om du vill skriva om konserten i din blogg kan du knyta ihop det med att Göran Arnberg fyller 50 idag. Vilken klassiker!

Göran Arnberg var en riktig klippa i Brages backlinje under guldåren på 80-talet. Det finaste jag vet är att Brage mötte Inter i UEFA-cupen 1988. Brage stod upp bra borta på San Siro men förlorade med 1-2 om jag inte misstar mig. Vid returmatchen på Domnarvsvallen hade Brage länge 1-1, men föll till slut även då med 1-2. Vi ska komma ihåg att Inter hade Lothar Matthäus i truppen. Vi hade Göran Arnberg!

Idag harvar Brage i division 2 och möter lag som Heby, Brynäs och Vallentuna. Föga upplyftande... Men när samtiden inte räcker till är det tur att man kan blicka bakåt. Fråga Gillian Welch om det.

1 kommentar:

Jacob Sohlberg sa...

Brage spelar i den fjärde högsta divisionen (en av dem). Det är lika bra att kalla division 2 vid dess rätta namn. Jag tror att Arnberg skulle platsa fortfarande. Han leder dessutom andra lag, ror kyrkbåt och as we speak är han på väg till Domedagsberget för att droppa i en ring.