fredag 24 augusti 2007

Folkpartiets nya partiledare




I en tid då precis exakt alla politiska partier har en socialliberalistisk agenda har Folkpartiet förlorat vind i kappan, den hänger rådlös rätt ner som fastnaglad av tältpinnar. Jag menar, är det någon som kan namnet på partiets partiledare till exempel, finns det någon ens, jag vet inte. Hur som helst har jag ett förslag. Jag föreslår ett delat ansvar, två språkrör, en dynamisk, karismatisk duo med raka ryggar, med trygga blickar, med ett språk som Sven Svensson i Herrljunga förstår. Folkpartiet behöver erövra folket igen, leta sig fram till en världsordning som på Bengt Westerbergs tid. Ja, fast två punkt noll. Och Folkpartiet behöver namn, namn man känner igen, namn som resonerar samtidigt mjukt och vasst ute i stugorna. Jag föreslår två potenta män på höjden av sin sexualitet, två män som sett världen, två män som med självinsikt och självdistans har förmågan att förklara: ”Så här ligger det till…”. Jag föreslår två namn som fotfolket både kan identifiera sig med och se upp till. Jag talar naturligtvis om Sven-Göran Eriksson och Glenn Hysén. Sven och Glenn med hela svenska folket.

Men vilka politiska frågor ska prioriteras? Ja, egentligen kommer det inte vara så viktigt, partiet kommer bli ett av de största över en natt, och det är ju ändå det som är viktigt. Men jag har ändå några förslag. Jag tycker att Sven och Glenn ska fokusera på vad de verkligen kan: jämlikhet och ekonomi. Både Sven och Glenn har visat att de är moderna män som både kan älska kvinnor och beundra dem, för att inte tala om den fingertoppskänsla som Glenn haft i sin kamp för homosexuellas rättigheter att vara just homosexuella inom idrotten. Jämlikhet alltså. Män och kvinnor, bögar och flator och allt vad det nu kan vara: alla är vi lika. Sen har vi ekonomin och då menar jag givetvis en fullt oreglerad marknadsekonomi. Både Sven och Glenn har tjänat stora pengar. Men de har kämpat för det. Slutsatsen är att alla kan, bara man vill och försöker. Lite som i staterna. Tränar du så blir du en bra fotbollsspelare, tränar du blir du en bra jurist. Vi måste minnas att Glenn Hysén kanske är den långsammaste spelaren som någonsin spelat elitfotboll, och att Sven-Göran Eriksson är den kåtaste tränare som någonsin tränat ett landslag. Men de har ändå lyckats.

Alltså. Du får vara som du är, bara du inte slår ihjäl din granne. En klassisk liberal tanke. Den som kan betala får köpa. En klassisk liberal tanke. Skillnaden är att dessa tankar bärs upp av två konkreta exempel, två förebilder. Och! När de nya partiledarna är på plats tror jag att Folkpartiet ska byta namn. Folkpartiet känns inte jättefräscht. Då tror jag mer på namnet Heja Sverige. Vem hejar inte på Sverige liksom.

1 kommentar:

Magnus J sa...

Drag under galosherna...

Visste du föresten att på Ny Demokratis kasettband finns inte bara "Vi hänger med" låten, utan även en låt som Bert sjunger. Låten heter inget mindre än: Hoppa Hulle.

(Djungelraffel=Magns Spjuth)