fredag 2 juli 2010

Fotbollsspelares riktiga ålder

När jag var liten var givetvis min dröm att bli fotbollsspelare. De var vuxna karlar, ungefär på samma sätt som pappa. När jag blev stor skulle jag också bli en av dem.

Min syn på det där följde med ganska länge. I tonåren var jag fortfarande så mycket yngre än proffsen.

I dag är jag närmare de trettio. Fotbollsspelarna är mycket yngre än mig. Trots det glömmer jag bort. Även om de börjar krypa närmare mitt födelseår är de fortfarande äldre.

Det här skulle vara mer rimligt:

Wayne Roney (1985): borde vara född 1975.
Ronaldo (1985): borde vara född 1979.
Puyol: (1978): borde vara född 1968. (vilket skulle betyda att han var orimliga 42 år)
Wesley Sneijder (1984): känns som att han är född 1977.

4 kommentarer:

Magnus Järkling sa...

Är inte du också mycket yngre än man tror Anders? Typ 82:a eller nåt? Du borde vara född 79.

tyckarn sa...

jag är helt med dig. blir alltid förvånad över att den genomsnittlige vm-spelaren (italiens landslag undantaget) typ är runt 24 och således yngre än en själv. leo messi, aka har lirat på högstanivån i flera år, nyckelspelare i landslaget och fcB: 23 bast. oklart.

tyckarn sa...

jag är helt med dig. blir alltid förvånad över att den genomsnittlige vm-spelaren (italiens landslag undantaget) typ är runt 24 och således yngre än en själv. leo messi, aka har lirat på högstanivån i flera år, nyckelspelare i landslaget och fcB: 23 bast. oklart.

Ribban sa...

Roligast är väl ändå Emerson (79:a va?). Han ser ut att vara jämngammal med min farsa (56:a).

Har ni tänkt på att man nästan blir glad när en spelare verkligen ser yngre ut än en själv? Man kan kalla honom för "pojken" och känna sig lite gammal i gemet.