lördag 5 januari 2008

Från oss alla, till er alla – en nyårsintervju med Glenn Hysén

Inför julen kom vi på matchenimatchen på en lika briljant som självklar idé. Den löd: från oss alla till er alla – en julintervju med Glenn Hysén. Det som först gick så enkelt med Glenns mobilnummer från en förstående tjej på Viasat Sport blev till en komplicerad kamp mot klockan. Glenn är en upptagen man och det sista försöket på eftermiddagen den 23 december slutade med ett redan klassiskt Glenncitat. Han sa: ”alltså, jag har aldrig förstått mej på all julhysteri, folk är ju fan som djur. Men ungarna tycker fortfarande att det är viktigt med julklappar och man vill ju att dom ska bli glada. Fan, jag vill bara komma hem, sätta mig i fåtöljen och hälla upp en stänkare så att jag kan slappna av.” Det blev inte heller tid till intervju i mellandagarna som vi hoppats på. Men i förmiddags fick vi några minuter med Glenn. Så från oss alla, till er alla – ett riktigt gott nytt 2008!

”Hej Glenn! Det är Johan här igen, från matchenimatchen.”
”Ja, hej! Ledsen att jag kunnat förrän nu. Det har varit så jävla mycket. Och jag ska iväg här om en stund igen.”
”Inga problem. Men vi går rakt på frågorna så ser vi hur mycket vi hinner med.”
”Ja, kör på bara.”

”Jag och min vän Ribban, som också skriver för matchenimatchen, är båda musiker och har pratat mycket om fildelning, alltså när man laddar ner musik från nätet utan att betala artisten; vad tycker du om det?”
”Ja alltså, sånt kan jag ingenting om. Det är ungarna som håller på med sånt. Men ska jag vara ärlig så har jag en ipod med mej när jag reser, med musik som mina barn lagt in. Var den musiken kommer ifrån vet jag inte, säkert är en del nerladdat. Men jag tycker att man ska köpa skivor, rätt ska vara rätt. Egentligen är det ganska solklart tycker jag.”

”Ribban, min vän alltså, lyssnar mycket på reggae, vad lyssnar du på? Har du någon favoritartist? Kanske en skiva som betytt mycket?”
”Jag är nog allätare, lyssnar egentligen på allt. Ja, förutom reggae då, haha. Men jag har en skiva med Tracy Chapman, heter hon så?, som jag och Helena ofta lyssnar på om vi äter middag. Men jag vet inte om den betytt nåt särskilt mer än att jag tycker om den. Helena lyssnar mycket på Rolling Stones och sån gammal skön rock, det gillar jag också. Annars är det musiken jag har i ipoden och vilka artister det är har jag ingen aning om.”

”Jag är inte så mycket för reggae jag heller, gillar mer blues. Men en helt annan sak; har du testat något av Glenns Strömbergs pastarecept?”
”Haha, jag har inte lagat själv, men jag har faktiskt ätit middag hos honom några gånger och varje gång har han lagat pasta. Han lagar jävligt god mat, det kan man inte ta ifrån honom.”

”När ni träffas i familjen måste det bli väldigt mycket fotbollssnack, vi inbillar oss att det kan bli lite trist och förutsägbart i längden för Helena – stämmer det?”
”Nej, nej. Tvärtom. Hon är värst! Omöjlig att stoppa. Hon är den största tyckaren jag känner och hon tycker aldrig som jag. Men det är å andra sidan något jag uppskattar med henne, att hon går sin egen väg. Det har hon alltid gjort.”

”Du är en sådan passionerad fotbollsälskare. Vi möter ofta människor som inte förstår varför vi lägger ner så mycket tid på att titta på fotboll. Vad tycker du man kan säga som försvar?”
”Alltså, vissa gillar inte sport och det är ju tråkigt för dom. Jag brukar säga att sport är som konst, att allt kan hända, att det är det som är så fascinerande. Men man kan sällan övertyga någon genom att prata. Det bästa är att se en match på plats i Milano eller Madrid eller i Premier League, stämningen på Anfield Road är magisk. Det är först då, på plats, som man förstår hur stort det är.”

”Vi ha spekulerat i vad du skulle ha blivit om du inte blivit fotbollsspelare och kommit fram till veterinär. Låter det rimligt?”
”Haha, nej nej nej. Jag har funderat mycket på det där och har ärligt talat inget bra svar. Jag har stor respekt för dom som är lärare, kanske skulle jag ha blivit lärare. Men det var egentligen aldrig något snack, jag skulle bli fotbollsspelare, så var det bara.”

”Det har varit mycket snack om fotbollsspelare festvanor på sista tiden och jag har själv läst intervjuer när du berättar om sjöslag ni hade i Liverpool. Men vi undrar om du någonsin provat hasch?”
”Nej nej, aldrig droger, sånt är livsfarligt! Det börjar med hasch och slutar med heroin! Det är stor skillnad på droger och alkohol. Men det är klart att för mycket alkohol inte heller är bra. Och som nu, som spelarna verkar hålla på nu, som med Manchester Uniteds julfest till exempel, det är ren idioti. Jag menar, hur kul tror du det är när polisen kommer till festen egentligen. Att vakna upp i en fyllecell med våldtäktsanklagelser och grejer, fan det finns gränser, eller hur?”

”Inte så kul… Vi ha kommit fram till vår sista fråga. Så slutligen, ett nytt år Glenn – vad har du för förhoppningar inför 2008?”
”Tja, man tänker inte så mycket på det där nu när man börjar bli gubbe, haha. Men fotbollsmässigt hoppas jag att vi går till semi i EM. Gruppen är en drömgrupp och tar vi bara en av dom stora drakarna i kvarten kan allt hända.”

8 kommentarer:

joelh sa...

Strålande! "Fotboll är som konst - allt kan hända" Det är Glenn när han är som störst. Så pregnant, med några få ord, sammanfattar han allt vi vill säga, allt det som djupast sett driver oss på den här bloggen. Jag kände mig tvungen att addera det i vår rubrik..

Anonym sa...

Det är ju fantastiskt! Jag kunde inte låta bli att promota er intervju från min vinterlovsblogg.

Anonym sa...

Flyer
Att framställa artisterna som dom stora förlorare till fildelning av upphovsrättsskyddat material är ett gammalt trick - men:

1: Det finns INGEN forskning eller andra objektiva data som kan stödja åsikten att artisterna förlorar pengar pga fildelningen av upphovsrättsskyddat material - TROTS att fildelning har pågått sedan mitten av 90-talet.

2: Man försöker alltid antyda att det är dom okända/små artisterna som lider av fildelningsaktiviteterna. - Sanningen är att det i första hand är dom 4 stora AMERIKANSKA MUSIKBOLAGEN (som kontrollerar 95% av musikproduktionen/försäljningen i världen) som tjänar MEST på upphovsrättslagen och i andra hand dom redan etablerade och priviligerade artisterna. - Nya artister tjänar knappast någonting på lagen.

Ser man sig omkring lever alla våra folkkära artister i bästa välmåga och det finns ingen brist på nya ivriga artister - kolla bara in Musikfestivalen - Idol mm.

Fråga dig själv istället hur det kommer sig att exempelvis fd ABBA medlemmarna fortfarande kan leva ett liv som få medelsvensson kommer i närheten av - på skivor de har gjort på 70/80-talet?

Sanningen är att vi - dvs våra politiker - har givit vika för påtryckningar från USA och försöker genomföra liknande upphovsrättslagar här. - Titta gärna hur musikindustrin går fram i USA och fråga dig sedan om vi vill ha samma sak här i Sverige

Anonym sa...

Vi på matchenimatchen håller med om att det där med fildelning är en komplicerad historia, det var därför vi frågade en ciceron som Glenn. Redaktionen har gemensamt analyserat hans svar och tycker att det tydligt visar på den centrala problematiken vad gäller fildelning, nämligen; var kommer musiken ifrån?

Anonym sa...

"Men jag vet inte om den betytt nåt särskilt mer än att jag tycker om den.

Vad roligt sagt om en skiva!
En Tracy Chapman skiva dessutom.

Anonym sa...

Flyer
Redaktionen kan måhända tycka att frågan om fildelningen är komplicerat - när den i själva verket är mycket enkel.

Låt ALL fildelning vara tillåtet - så länge det sker på IDEELL basis - dvs att ingen av parterna tjänar några pengar på det.

Fildelning skadar INGEN - än så länge har iaf inga objektiva fakta redovisats som bevisar att fildelning av upphovsrättsskyddat material skadar samhället i stort - den berörda branschen eller artisterna.

Var musiken kommer ifrån har ingen betydelse - Människor kommer alltid att skapa musik eller annan konst med eller utan stöd av en upphovsrättslag - och många av dessa kommer även i fortsättningen att kunna leva väl på det de gör - även om det sker under andra former än idag.

ALLA politiska beslut som syftar till att kriminalisera/kontrollera fildelarna har bara till följd att vi närmar oss ett facistiskt kontrollsamhälle - ett samhälle som skyddar de få men starka AMERIKANSKA ekonomiska intressen (4 amerikanska musikbolag kontrollerar 95% av världens musikproduktion/försäljning) på bekostnad av ALLA svenska medborgarnas rätt till personlig integritet.

Så fort man inser denna sanning är valet mycket enkelt.

Anonym sa...

Det är sant, frågan om fildelning är en komplicerad historia. Vi på redaktionen håller också med om att begreppet "sanning" är ett halt begrepp, mycket har betydelse i tolkningen av det: arv, miljö, hälsa. Man skulle kunna säga att sanningen är relativ i en sinnlig bemärkelse. Det är inte enkelt att leva, språket räcker liksom inte till för att förklara det man vill säga. Titta på vilken kärleksrelation som helst. Missuppfattningar är inte ovanliga.

Anonym sa...

Jag känner en man som heter Bertil och var helt emot fildelning. Han håller på Arsenal, vilket säger ganska mycket om hans trovärdighet. Han tyckte själv om att träna och var stark som Hulken, men fildelning gillade han inte. Till frukost ville han ha ett helt paket fil själv, förutom flingor. Han var faktiskt känd för att äta ett helt paket fil varje morgon. Men hans son gillar fildelning.