söndag 10 juni 2012

Meningen med att bli bäst i världen

Varför är mittbackar tunnhåriga? Kom inte med att de är äldre. I de fyra första matcherna har sju av tolv mittbackar varit lite lagom skalliga. Medelåldern bland dem var 28,7 år. Av de övriga mer hårbegåvade var den 27,3. Jag har inga vetenskapliga studier i fickan – men jag är fullkomligt övertygad om att beror på tunnhåriga personer (män) är generellt sätt är smartare än andra (män). Någon som har ett bättre förslag? Apropå fördomar har det ju varit mycket om WAGsen inför EM. WAGs står för "wives and girlfriends" och begreppet myntades av the Sun i den tiden då Victoria hakade på David till Japan. Aldrig var de internationella fotbollsmästerskapen enbart mästerskap i fotboll igen. Svenska tidningar skriver spelarfruar. I dag, till exempel, har en av kvällstidningarna löpsedeln "Så är livet som spelarfru". Det är ju lite kul eftersom de svenska lagets fruar för det mesta är flickvänner och jag undrar vad det egentligen säger – att det skrivs fruar. En analys Joel!? I alla fall. Det dyker upp en massa bilder på de här fruarna, flickvännerna, WAGsen. Och det är svårt att komma ifrån att de påminner väldigt mycket om varandra, i alla fall i det ytliga. Typ: De ser ju alla likadana ut. (Som birollsinnehavare i amerikanska serier som sänds i sjuan. Ingen generalisering.) De gör alla exakt samma saker. (Är playboymodeller eller modebloggare eller har just startade ett eget klädmärke " – a little sporty, very sexy") De är alla 21 år. Men så kom jag på varför det är så – jag läste en artikel om vad spelarna hade sysslat med om de inte blivit fotbollsproffs (för övrigt ett älskat tema här på bloggen). Man kan säga att det är tre kategorier. Sport: * golfspelare (Källström) * "nånting inom idrott" (Sebastian Larsson) * idrottslärare (Mellberg) * hockeyspelare (Wiland) * "idrottslärare kanske" (Rosenberg) * jobbat i sportaffär (Toivonen) * idrottslärare (Antonsson) * Stanley Cup-mästare (Wernbloom) Working class: * "brandman har varit en dröm sedan barndomen" * byggbranschen (Granqvist) * målare (Holmén) * kock (Safari) * "kanske suttit bakom rattarna på någon av pappas lastbilar" (Elmander) * "helst musiker, men jag är för dålig för det" (Jonas Olsson) Kultur: * "något inom konst eller musik" (Rasmus Elm) Övrigt: * "jag hade säkert varit utomlands och hittat på något hyss, i Sverige finns det för mycket regler (Wilhelmsson) * "inte som journalist i alla fall" (Zlatan) * "jag hade ägt en marina" (Pär Hansson) * "Jag såg Bingo Rimér i "Lyckan i LA". Han verkar ha ett schyst jobb" (Lustig) Poängen? Naturligtvis den att spelarna är identiska och därför fruarna. Det är helt enkelt samma naturlag som den när tvillingar träffar tvillingar… Lika barn etc. Jag vet att ni redan tänkt på det här. Jag har också gjort det – men aldrig fått uppenbarelsen som gör hela skillnaden. Till sist frågan som verkar vara den centrala för både honom och henne: vem som är den sexigaste WAGen? För att få ett trovärdigt svar kollade jag upp vad the Sun anser. Överst på deras lista "10 Sexiest fooball WAGs on earth" finns Zaira Nara, 21-årig modell från Argentina. Och den lycklige mannen bakom kvinnan? Diego Forlan. Cirkeln sluten.

Inga kommentarer: