tisdag 12 juni 2012

Erik Hamrén är Olle Nordin

Som trogna läsare av denna blogg vet var jag under hela Lars Lagerbäcks tid som förbundskapten en varm anhängare av dennes ledarskap. Därför var det inte underligt att jag kände viss skepsis mot hans efterträdare på posten, Erik Hamrén. Misstänksamheten förstärktes av att Erik var (och nästan ibland med vilje försökte vara) motsatsen till allt som Lars stod för.

Lars var fåordig. Erik sprudlande.
Lars var tråkig. Erik folklig.
Lars trodde på system. Erik på karisma.
Lars tänkte defensivt. Erik offensivt.
Lars spelade safe. Erik gamblade.

Men där fanns också något mer, en ytterligare orsak till detta gnagande tvivel. Det hela kändes så välbekant; det var en déjà vu av det obehagliga slaget. Snart kom jag på det: Erik påminde mig väldigt mycket om Olle Nordin.

Nu ska det tillstås att jag, född år 1980, inte följde fotbollslandslagets presskonferenser med samma iver när jag var 8-10 år som jag gör idag. Men det faktum att vår mycket begränsade samling videokassetter innehöll en med titeln "Vägen till VM 1990" gav mig ändå chansen att få ett intryck av detta ledarskap. Det som slog mig då var att det fanns en självsäker naivitet hos Nordin. Den kunde vara charmig i sin oskyldiga optimism, men den blev förödande när det verkligen gällde. Här finns en obehaglig likhet mellan Nordin och Hamrén.

Nu finns en till.

1-2.  

Inga kommentarer: