tisdag 18 november 2008

Kärlek

Jag har aldrig riktigt älskat Anders Svensson. Förrän igår.

Vi tar det från början. Svensson slår igenom i landslaget under Japan-Sydkorea-VM och är en decimeter från att ta Sverige till kvartsfinal med tidernas mål. Trots att han gör en mycket bra turnering kommer jag inte riktigt över stolpträffen. För med den visar Anders Svensson vad han skulle kunna vara; en ny Tern kanske? Eller en ny Brolin? En världsstjärna! Nu åker Sverige istället ur VM när det kunde bli ett nytt 94.  Inte lätt att smälta för oss romantiker. 

Men när det drar ihop sig till EM-kval kommande höst är jag förvissad om att han kommer kliva fram som den vi hoppas han ska bli. I det här läget tycker jag mycket om Anders Svensson. Jag är redo att älska honom. Och han gör bra ifrån sig. Men inte mer... 

Vi ville ha gravlax - men fick korv med mos.

Sen vet ni hur det går. Svensson kommer tillbaka till allsvenskan efter att ha värmt bänk i England. Blir ifrågasatt av svenska folket, som föredrar Kim. Blir öppet ledsen för det. Gör reklam för Ellos. Petas ur startelvan under Tyskland-VM. Glenn Hysén säger att han alltid har förespråkat det här med Kim. Svensson har det kort sagt inte helt lätt och eftersom jag bara tycker mycket om honom och inte älskar honom vänder jag honom ryggen. Och många med mig.

Joelh, som är andlig ledare på denna blogg, har dock fått mig att värdera upp Anders Svensson efter de lite tunga åren. Han har fått mig att inse att det är poänglöst att fokusera på vad Svensson inte är - när man istället kan titta på vad han faktiskt är. Och vad är han då? Jo, han är en klok och hårt jobbande fotbollsspelare som i dagsläget faktiskt utgör landslagets ryggrad. Och detta har han åstadkommit i motvind. Det är värt mycket respekt. Jag är glad att jag har insett det. Men älskat honom har jag inte gjort förrän igår.

Igår var det fotbollsgala och en liten kamerasvepning gjorde att jag äntligen såg allt klart. Kameran svepte över Sköna Helena som applåderade sin världsstjärna för dennes tredje guldboll. Svepte vidare, förbi Chippen med sin lilla tutt-fia, och landar slutligen på Anders Svensson som sitter och applåderar ödmjukt tillsammans med en kvinna med helt vanligt utseende. Jag vet ärligt talat inte om det var Anders fru jag såg. Vet inte ens om Anders har sällskap. Men han skulle kunna vara gift med en tjej med ett alldagligt utseende. Och det är det som är nyckeln till att förstå hela vitsen med Anders Svensson. Så här ligger det till: När Ljungberg scorar reklamkontrakt med Armani syns Svensson i Elloskatalogen. När Zlatan är bäst i världen och köper Lamborgini tar Svensson cykeln till träningen i ett duggregnigt Borås. När Chippen och tutt-fia poserar halvnakna i Café hyr Svensson Nyckeln till frihet och käkar tacos. 

Anders Svensson är en smekning på kinden i en kall och cynisk värld. Man måste bara älska honom för det.

6 kommentarer:

joelh sa...

jag kunde inte sagt det bättre själv! jag har inte sett någon bild på svenssons fru, men det ryktas att hon ser rätt vanlig ut. Dock var han ju ett tag ihop med fotomodellen annie bing, men det funkade inte så bra (ett rykte på nätet säger att bing aldrig förstod anders humor...) Anders fru är en lokal boråstjej som dessutom var hans stora barndomskärlek. hon heter för övrigt Emma Johansson.

Anders, alltså. det finns så många skäl att älska honom!

joelh sa...

Hittade även detta på min google-vandring. av henrik rydström:

"När allt var över kom Anders Svensson fram, han ville kika på bucklan och hans fru tog bild på oss två tillsammans med pokalen. Jag gillar Anders. Han är skittrevlig och så tycker jag att han bara blir bättre och bättre som spelare. Hans insats under EM var riktigt bra och han var den som brann rakt igenom. När Zlatan ryckte på axlarna och gick av planen efter att Sverige blivit utslagna satt Anders Svensson kvar på planen, bedrövad, och visade på alla sätt och vis att han brydde sig och hade engagemang. Anders Svensson fru jobbar med näringslära och jag frågade henne om hon fått Anders att sluta äta tacos, men icke, en gång i veckan är den vanliga dosen, ”fast jag skippar gräddfilen”, sa Anders."

Ribban sa...

frågan är om Anders själv försökte bli världsstjärna i samband med annie bing-affären? men senare hittade sig själv i borås.

Mattias Agnesund sa...

Anders bor så vitt jag vet i Göteborg, så hnr cyklar nog inte till träning.

Ribban sa...

kul att du lyssnar till andemeningen agnesund. var bor du förresten?

Mattias Agnesund sa...

Ribban,

Jag medger nitpicking, men ville som göteborgare framhålla att Anders i åtminstone denna mening är trogen sitt ursprung.